Δευτέρα, Οκτωβρίου 01, 2012

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΣ:Ο ΝΑΟΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΤΡΙΑΔΟΣ ΤΟΥ BRAŞOV KAI ΕΝΑ ΜΙΚΡΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΟΙΜΗΤΗΡΙ ΣΤΗΝ ΤΡΑΝΣΥΛΒΑΝΙΑ.

 POIANA BRAŞOV χιονισμένη. 1η Μαΐου 1984.
© Φωτογραφίας: Δημήτρης Κανελλόπουλος.

ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΚΑΝΕΛΛΟΠΟΥΛΟΣ:
Ο ΝΑΟΣ ΤΗΣ ΑΓΙΑΣ ΤΡΙΑΔΟΣ ΤΟΥ BRAŞOV KAI ΕΝΑ ΜΙΚΡΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ΚΟΙΜΗΤΗΡΙ ΣΤΗΝ ΤΡΑΝΣΥΛΒΑΝΙΑ.

Μνήμη Σπύρου Τσακίρογλου,
πιστο συντρόφου κα φίλου δελφικο 
πο φησε —19 Αγούστου 2011—
τὸν μάταιο αὐτὸν κόσμο.


ΤΗΝ ΠΑΡΑΜΟΝΗ ΤΗΣ Πρωτομαγις τοῦ 1984, χιόνισε ξαφνικ σὅλη τὴν Τρανσυλβανία κα τ χιονοδρομικ κέντρα τν Καρπαθίων γέμισαν μ τουρίστες π τν Αστρία, τν Γαλλία κα τν Γερμανία. Στν Δυτικ Ερώπη, μετ π μιὰ μακρ χειμεριν καλοκαιρία, ο πίστες τν χιονοδρομικν κέντρων δν μποροσαν ν ξυπηρετήσουν, σους ποζητοσαν ν κάνουν σκί. Δν διέθεταν χιόνι. τσι χιλιάδες δυτικοευρωπαοι συνέρευσαν στ (κομμουνιστικά) χιονοδρομικ κέντρα τν Καρπαθίων. μες ατ δν τ γνωρίζαμε. Τ διαπιστώσαμε ταν φτάσαμε στ Brasov. ν εχαμε κλείσει δωμάτιο μέσω το ΟΝΤ, το θνικο ργανισμο Τουρισμο στ ξενοδοχεο Καρπάθια (Carpaţi), μόλις παρουσιαστήκαμε κε, μς δήλωσαν τι δν μπορον ν μς ξυπηρετήσουν. πευθυνθήκαμε στν διευθυντή, ναν Πόντιο γεννημένο στν Ρουμανία, ποος μ εγενικ τρόπο μᾶς επε σ πταιστα λληνικά, πς διαπίστωσε π τ νόματά μας, τι εμαστε συμπατριτες του, Ρωμιο κα μς κανε κράτηση σ να λλο ξενοδοχεο, δν θυμμαι πς τ λεγαν τότε, λίγο πι κάτω στν γωνία τς δο Rebublicii. Δν μπορούσαμε ν ντιδράσουμε, δεχτήκαμε κα πήγαμε κε.


Δν ταν πρώτη φορ πο βρισκόμουν στ Braşov.
γαποσα ατ τν πόλη, π τν ποχ πο τν πρωτοεπισκέφθηκα φοιτητής, λίγα χρόνια πρίν. Μι πόλη πο διατηρε κέραιο τν μεσαιωνικό της χαρακτήρα. Τ χαρακτηριστικ της εναι κεντροευρωπαϊκ. Τ πι πολλ κτίρια εναι γοτθικο ρυθμο, λλ συναντς δ κι κε κτίρια μπαρόκ. Μοιάζει πι πολ μ γερμανικ πόλη. Τ’ νομά της, λλαξε πολλς φορς στ πέρασμα το χρόνου, λλ κα τν μνηστήρων της. Στ μεσαιωνικ λατινικ λεγόταν: Brassovia Corona. Στ μαγυάρικα: Brassó· στ γερμανικά: Kronstadt· κα μεταξ τν τν 1950-1960: Πόλη το Στάλιν.  
Λένε τι τν βάφτισαν Braşov ο Πετσενέγκοι, λας τουρκομογγολικς καταγωγς, πο χάθηκε μέσα στν χοάνη τν εσβολέων στν περιοχ κι τι τνομά της, προέρχεται π τν πετσενεγκικ λέξη barasu, πο σημαίνει κάστρο χυρό. Γι πρώτη φορ γίνεται ναφορ στν πόλη, σ’ να ντοκουμέντο το 1252, που ναφέρεται ς Terra Saxonum de Barasu, δηλαδ Σαξονικ Γ το Baras. λλάζουν μ τν χρόνο νόματα ο πόλεις κα ο πατρίδες…

πόλη, βρίσκεται στν καρδι τν Νότιων Καρπαθίων, κα πέχει περίπου 156 χιλιόμετρα π τ Βουκουρέστι κα 160 π τ Cluj. Στ μέση τῆς πόστασης. Στ Braşov, πρχε σχυρ λληνικ παροικία, πρν κόμη καταρρεύσει Κωνσταντινούπολη τ 1453. Ατο ο ρωμιοί, καθς κι λλοι πο ρθαν ργότερα, μ διάφορα προνόμια πο ἀπέκτησαν π τς ρχς το ατόνομου Πριγκηπάτου τς Τρανσυλβανίας, εχαν πραγματοποιήσει ερεία οκονομικ διείσδυση στν περιοχή.


Προσωπογραφία τοῦ Παναγιώτη Χατζηνίκου.
© Μπενάκειος Βιβλιοθήκη, Ἀθήνα.

Τν κτωβρίου 1678, μετ π ατημα τν νδιαφερομένων λλήνων μπόρων τς πόλεως, Δίαιτα τς Τρανσυλβανίας σ συνεδρίασή της, νέκρινε τν δρυση τς λληνικς μπορικς ταιρείας το Brasov. Μετ π να μήνα, τότε πρίγκιπας τς Τρανσυλβανίας, Apafi Mihály, πικύρωσε τν παραπάνω πόφαση. κατ χρόνια ργότερα, Παναγιώτης Χατζηνίκου π τ Γιάννενα, (αὐτὸς ποὺ υἱοθέτησε τὸν Ζώη Καπλάνη), λοκλήρωσε τν νοικοδόμηση μις παλις κκλησις, γι ν καλύψει τς νάγκες τν ρωμιν πο εχαν πληθύνει στν πόλη. Δώρισε στν κοινότητα να μεγάλο ποσὸ (6.000 φιορίνια) κα γοράστηκε τ οκόπεδο. κκλησι περατώθηκε τ 1787 κα νομάστηκε «θνικς κα λληνικς νας τς γίας Τριάδος». Λειτουργοσαν κε λληνες ερες, πο ρχονταν κατόπιν προσκλήσεως τς λληνικς κοινότητας, π τ γιον ρος, καθς κα π λλες μοναστικς περιοχς τς λλάδας.



Ὁ Δημήτρης Κανελλόπουλος μπροστὰ στὴν ἐκκλησία τῆς Ἁγίας Τριάδας τοῦ Braşov. 
© Φωτογραφίας: Δημήτρης Κανελλόπουλος.

γία Τριάδα τν λλήνων, γινε ργότερα, στ μέσα τοῦ 19ου  αώνα, τ μλον τς ριδος μεταξ λλήνων κα ρουμάνων πο φτασαν μέχρι τ ατοκρατορικ δικαστήρια τς Βιέννης, διεκδικώντας την, κάθε κοινότητα γι δικό της λογαριασμό. Τ ατοκρατορικ δικαστήρια τς Βιέννης, δικαίωσαν τν λληνικ κοινότητα.



ΣΤΟ BRASOV, ΜΕΙΝΑΜΕ ΤΕΣΣΕΡΙΣ ΜΕΡΕΣ. καιρς ταν βαρύς, συννεφιασμένος. Στν πόλη δν εχε χιονίσει, πως στν κορυφ τν Καρπαθίων Postavarul, πο βρισκόταν μερικ χιλιόμετρα δυτικά. κε πήγαινες μ λεωφορεα πο κτελοσαν κάθε τέταρτο τν διαδρομή. μένα μ νδιέφερε περισσότερο πίσκεψη στν γία Τριάδα, πο βρισκόταν στν δ George Bariţiu 12. φήσαμε τν πίσκεψη στ Postavar, γι τν πόμενη. τσι, περπατήσαμε τν πόλη πο ταν γεμάτη μ κόκκινες σημαες, πορτραῖτα το Τσαουσέσκου κα τεράστια παν μ συνθήματα γι τν Πρωτομαγιά, τν Πατέρα γέτη, τ Κόμμα μόνο) το Λαο κα τν Μητέρα Ρουμανία…
Πεζῇ, νεβήκαμε τν stradă Rebublicii κα φτάσαμε στ κάτω μέρος τς μεγάλης, κεντρικς πλατείας το Brasov, μ τ μεγάλα, πιβλητικ κτίρια. Μπροστά μας, τ κτίριο τς Μαύρης κκλησις (Biserică Neăgră), κα δίπλα τ «αωνόβιο» κτίριο τοῦ Δημαρχείου (Sfat).

Περάσαμε μπροστὰ ἀπὸ τὴν κλειστὴ Ἁγία Τριάδα· δὲν μπορούσαμε νὰ τὴν ἐπισκεφθοῦμε. Κατόπιν πήγαμε ἀπέναντι, στὴν Biserica Neagră (τὴν Μαύρη Ἐκκλησιά) καὶ περπατήσαμε στὴν μεγάλη πλατεία, μπροστὰ στὸ παλιὸ Δημαρχεῖο (Sfat). Ἀργότερα, πήραμε πάλι τὸν δρόμο γιὰ τὴν Ἁγία Τριάδα. Πάλι δὲν μπορούσαμε νὰ μποῦμε. Ἡ ἐκκλησία συνέχιζε νὰ εἶναι κλειστὴ κι ἀμπαρωμένη. Ἡ ὥρα ἦταν δωδεκάμισι. Μιὰ γριούλα ποὺ μᾶς εἶδε μᾶς πληροφόρησε ὅτι ἡ epitroapa grecoaica, doamnă Mariţă… (ἡ ἑλληνίδα ἐπίτροπος ἡ Κυρὰ Μαρίτσα) τῆς ἐκκλησιᾶς, ἦταν ἡ ὡρολογοποιὸς ποὺ ἐπισκεύαζε ρολόγια, στὸ μικρὸ μαγαζάκι λίγα μέτρα πιὸ κάτω. Βρήκαμε μιὰν ἄκρη. Ὁδεύσαμε πρὸς τὸ ρολογάδικο, ἕνα μικρὸ μαγαζάκι ποὺ ἐπισκεύαζε κυρίως παλιὰ σοβιετικὰ ρολόγια καὶ εἴδαμε μία μεσόκοπη γυναίκα, ἀρκετὰ εὐτραφῆ, νὰ κάθεται πίσω ἀπὸ τὴν παμπάλαιη βιτρίνα καὶ νὰ ἀσχολεῖται μ’ ἕνα ρολόι. Σταθήκαμε ἀπέξω. Μᾶς ρώτησε μὲ ἀγένεια: Ce doriti? (Τί θέλετε;). Τῆς εἶπα ὅτι εἴμαστε ἕλληνες. Τὸ πρόσωπό της ἀμέσως φωτίστηκε καὶ ἄλλαξε ἡ συμπεριφορά της. Ἄρχισε νὰ μιλᾶ σπαστὰ ἑλληνικὰ καὶ νὰ μᾶς ρωτᾶ ἀπὸ ποὺ εἴμαστε ἀπὸ τὴν Ἑλλάδα. Παναγία μου Ἕλληνοι, ἀπὸ τὴν Ἑλλάδα ἔλεγε, Ἕλληνοι δικοί μου… Ἤθελε νὰ μᾶς ἀγκαλιάσει, νὰ μᾶς φιλήσει. Βγῆκε μὲ δυσκολία ἀπὸ τὸ μικρὸ μαγαζάκι, ποὺ ἴσα-ἴσα τὴν χωροῦσε καὶ μᾶς ἀγκάλιασε. Τῆς εἴπαμε ὅτι ἤρθαμε νὰ δοῦμε τὴν ἐκκλησιὰ καὶ τὸ νεκροταφεῖο κι ὅτι δὲν μποροῦμε γιατί εἶναι κλειστά. Ἐγὼ θὰ σᾶς ἀνοίξω μᾶς εἶπε. Ἐλᾶτε αὔριο τὸ πρωὶ ποὺ δὲν δουλεύω…



© Φωτογραφίας: Δημήτρης Κανελλόπουλος.

Τὴν ἄλλη μέρα, κατὰ τὶς ἐννιὰ καὶ μισή, κρατώντας μία παλιὰ ρώσικη φωτογραφικὴ μηχανὴ Zorki, πῆγα μόνος μου στὴν ἐκκλησιά. Ἦταν ἀνοιχτὰ καὶ ἡ κυρία Μαρίτσα μὲ περίμενε, στὸν πρόναο γιατί εἶχε ὁμίχλη καὶ ὑγρασία. Ἦταν ντυμένη μὲ τὰ καλὰ της κι ἄρχισε νὰ μοῦ λέει γιὰ τὰ παλιὰ μεγαλεία τῆς ἑλληνικῆς κοινότητας τοῦ Μπρασόβ. Κουβεντιάζοντας μπήκαμε μέσα στὸν ναό. Ἔμεινα ἔκπληκτος μπροστὰ στὸ ἀπαράμιλλης ὀμορφιᾶς, ξυλόγλυπτο τέμπλο της. Ἀπὸ τὴ Βιέννη τὄφεραν εἶπε ἡ συμπατριώτισσα.. Ὅλο σκαλιστό, φτιαγμένο στὴν αὐτοκρατορικὴ Βιέννη. Οἱ  ἐπιβλητικοὶ πολυέλαιοι ποὺ στὸ κάτω μέρος τους ἔγραφαν τὰ ὀνόματα τῶν δωρητῶν στὴν ἑλληνικὴ γλώσσα. Ἔβγαλα ἀρκετὲς φωτογραφίες, ἀλλὰ ἕνα λάθος στὴν ἀλλαγὴ τοῦ φίλμ, κατέστρεψε τὶς περισσότερες.



Κατόπιν περάσαμε στ πίσω μέρος τς κκλησις, που βρισκόταν τ παλι λληνικ νεκροταφεο, το ποίου «πλάτη», κουμποσε τ μεσαιωνικ τείχη τς πόλης. Στ μπροστιν μνήματα, στ’ ριστερό μας χέρι πρτο-πρτο, τ πέριττο μνμα το Παναγιώτη Χατζηνίκουπ τ Γιάννινα. Παναγιώτης Χατζηνίκου φυγε μικρς π τ Γιάννενα, περιπλανήθηκε στς παραδουνάβιες γεμονίες κα στ Ρωσία κα μ τν καιρό, κανε μεγάλες πιχειρήσεις γουναρικν. κανε μαγαζι στν  Λειψία, στν Πετρούπολη, στ Κίεβο κα στν ντέσσα. Κι κόμη στ Βουκουρέστι. Φαμελι δικιά του δν ἀπόκτησε, γι’ ατ υοθέτησε τν Ζώη Καπλάνη κι ταν ρθε ρα, μεγάλος πιά, το φηκε τς πιχειρήσεις του κι ποσύρθηκε στ Μπρασόβ, που διέθεσε στρονομικ ποσ γι τν ποχή, πρ τς λληνικς κοινότητας. γόρασε τ οκόπεδο κα χτισε μ ξοδά του τν κκλησι τς γίας Τριάδας. Ἀκόμη ἀγόρασε κι να κτίριο στν δ Ecaterinei, τ ποο τ μετέτρεψε σ λληνικ σχολεο «ες τ ποον ν δυνηθώσιν ο λληνες ν διδάξωσι τος υος ατν τν λληνικν γλώσσαν… Ν μιλον δηλαδή, τ παιδι τν ρωμαίων τν λληνικ λαλιά… Στὴ συνέχεια, βοήθησε ν χτιστε νοσοκομεο γι τος λληνες πο ζοσαν σ’ ατν τν μακριν γωνι τν Βαλκανίων… Ο εεργεσίες του πολλές. Τώρα κοιμται ξεχασμένος, στ σφυκτικ μικρ κοιμητήρι τς γίας Τριάδας το Μπρασόβ…

Ο κπλήξεις συνεχίστηκαν. Στ πίσω μέρος το Κοιμητηρίου, στ σκεπαστό του μέρος, βρίσκονται ο κρύπτες τν μεγάλων λληνικν οκογενειν τς πόλης: οκογένεια Σαφράνου, οκογένεια Κάλφοβιτς, οκογένεια Πώπ… Μεγάλη ντύπωση μοῦ καναν ο μεγάλες ζωγραφις τν γγέλων, πολ καλ διατηρημένες, στς μετπες τν κρύπτεων. Δν ξιώθηκα ποτέ, ν πιστρέψω κε, μετ π’ ατ τ ταξίδι. Μ συγκίνηση θυμμαι, δ κι κε τάφους μ λληνικ νόματα…

ταν τέλειωσε πίσκεψή μου στ Κοιμητήρι, στν λληνικ λησμόνα το Μπρασόβ, βγήκα στν δρόμο. δύστυχη συμπατριώτισσα, δυσκολευόταν ν μο πε, ὅτι φοβται ν μ καλέσει στ σπίτι της. Τ κατάλαβα. λλωστε κι γώ, δν εχα τέτοια πρόθεση. Τν βγαλα π τν δύσκολη θέση. Τς επα τι σήμερα θ φύγω. Πότε θ ξανάρθεις μ ρώτησε… Σύντομα τῆς ἀπάντησα κα τ πίστευα. Ν μ φέρεις λίγο χταπόδι ξερό, μο επε, χω π παιδ ν τ δοκιμάσω… γ συγκινημένος, τς τ ποσχέθηκα. π τότες πέρασαν τριάντα περίπου χρόνια. λλαξαν ο καιροί. λλαξαν κα τ πολιτικ καθεσττα πο μοιαζαν κλόνητα. γώ, δν μπόρεσα ν πάω ξαν στ Μπρασβ κα μ λύπη μου δηλώνω, πς δν τήρησα τν πόσχεσή μου. Κα καλ Κυρ Μαρίτσα, δν ξέρω ν ζε, πράγμα πίθανο, δν μαθα ν κανοποίησε τν πιθυμία της…

 ἀναθυμητικὴ πλάκα μὲ τὰ ὀνόματα τῶν ἑλλήνων κτητόρωνστὰ ἑλληνικὰ ποὺ βρίσκεται ἐντοιχισμένη στὴν πρόσοψη τῆς ἐκκλησιᾶς
© Φωτογραφίας: Δημήτρης Κανελλόπουλος

Δεν υπάρχουν σχόλια: